Vandaag is het Diversity Day, een dag die in het teken staat van inclusie, begrip en het vieren van verschillen. Voor mij is dit een bijzonder moment om stil te staan bij mijn eigen ervaringen als neurodivergent persoon.

Als iemand die aan de ene kant enorm veel behoefte heeft aan rust en tijd voor zichzelf, maar aan de andere kant een diepe drang naar uitdaging en intellectuele prikkeling, heb ik me vaak onbegrepen gevoeld. Op school was ik de stille leerling, altijd verdiept in mijn gedachten en boeken, maar met een geest die sneller werkte dan mijn omgeving leek te begrijpen. Dit heeft me vaak het gevoel gegeven dat ik er niet helemaal bij hoorde, alsof mijn tempo en behoeften anders waren dan die van mijn klasgenoten.

Op de werkvloer veranderde dit gevoel niet altijd. Terwijl ik kon uitblinken in het oplossen van complexe problemen en strategisch denken, worstelde ik soms met de sociale verwachtingen die erbij kwamen kijken. Small talk en drukke vergaderingen waren voor mij uitputtend. Mijn introverte aard zorgde ervoor dat ik vaak liever luisterde dan sprak, en dat werd niet altijd op waarde geschat.

Toch is het deze unieke combinatie van eigenschappen – mijn introversie en mijn hoogbegaafdheid – die me uiteindelijk heeft gevormd tot wie ik ben. Het heeft me geleerd om mijn kracht te vinden in mijn eigen tempo, en om mijn talenten te gebruiken op manieren die voor mij werken.

Diversiteit is niet alleen een kwestie van culturele achtergrond, gender of leeftijd. Het gaat ook over het waarderen van verschillende denkstijlen, energiebehoeften en manieren van werken.

Daarom ben ik blij met Diversity Day. Het herinnert ons eraan dat iedereen op zijn eigen manier iets unieks te bieden heeft. Het creëert ruimte voor mensen zoals ik, die misschien niet altijd even zichtbaar of uitgesproken zijn, maar wel degelijk waardevolle bijdragen leveren.

Sta vandaag eens stil bij de diversiteit die je omringt, en wees je bewust van de talenten die soms misschien minder opvallen. Diversiteit zit in zoveel meer dan wat je aan de oppervlakte ziet.